17 februari 2009

Invandrarpolitik

M vill ha hårdare invandrarpolitik

Japp, nu gör jag det..skriver ett litet inlägg om politik. Det dummaste man kan göra!
Speciellt när man inte är ultraintresserad, men skit i det. I know enough.

Moderaterna har kommit med 8 förslag till en ny invandrarpolitik.
(Förslagen finns att läsa på länken här ovan)
8 förslag som jag tycker låter alldeles utomordentliga!
Men smaken är som baken och tur är väl det.

Aftonbladet har dessutom dagens fråga inom detta ämnet:
Vad är viktigast för en lyckad integration?

  • Att man lär sig svenska
  • Att man har ett jobb
  • Att man inte bor segregerat
  • Att man har sociala kontakter med svenskar

Majoriteten av de som röstat tycker att det är viktigast med att man lär sig svenska. Och det stämmer ju, allting blir ju betydligt lättare om man kan kommunicera ordentligt.
Däremot var det minst som tyckte att det var viktigt att man inte bor segregerat.
I jämförelse med de andra punkterna var det kanske rätt, men det känns ändå som att detta kommer i skymundan mycket.
Jag har svårt att tro att om jag flyttar till ett annat land och sätts i en Svenne-förort så kommer jag att prata det landets språk med de andra svenskarna.
På det sättet är det ju bättre att placera ut familjerna på olika bostadsområden så att det är tvungna att prata mer svenska i vardagen. De kommer till slut bli mer självsäkra och då får de förhoppningsvis lite mer "sociala kontakter med svenskar" också.

Just denna punkten har jag dock lite svårt att veta vart Moderaterna står nånstans.
Men det är i alla fall hur jag ser på saken.
Sen har jag en himla massa mer synpunkter, men detta inlägget är redan för långtråkigt så jag slutar där just nu tror jag :p

Inga kommentarer: